Netwerkmeeting Popmuziekcultuur Noord-Holland 2010 @ P3 Purmerend (1/2)

Woensdag 21 april 2010 vond de 2-jaarlijkse Netwerkmeeting Popmuziekcultuur Noord-Holland plaats in Poppodium P3 te Purmerend. Deze 3e editie werd georganiseerd door stichting De Kunst en stichting NH-Pop met als doel de sleutelfiguren uit het Noord-Hollandse popveld samen te brengen om elkaar te informeren, inspireren en ideeën uit te wisselen.

Voorwoord Nico Dijkshoorn: ‘Popmuziek moet zijn de hunkering naar wat jij nooit zult bereiken’

De aftrap wordt verzorgd door niemand minder dan Nico Dijkshoorn en Nico maakt zich zorgen. Hij is bang dat er vanmiddag vooral gepraat zal worden: “Er zal toch niet gepleit worden voor een meer transparante muziekcultuur waardoor een rijkere voedingsbodem voor muzikaal talent blablabla..” Volgens Nico gaan muziek en geouwehoer slecht samen: “Gisteren bij De Werold Draait Door zag je een groep gitaristen naast elkaar op een paar krukjes zitten, maar vraag hen niet om een samenhangende zin te formuleren. Dat lukt niet. Laat ze gewoon lekker spelen.”

Hij gaat nog een stap verder. Popmuziek draait om romantiek: ‘Het poppodium moet laten dromen tegen beter weten in. Ik wil er slecht worden behandeld, bier moet duur zijn, de toiletten moeten stinken. Ik wil niet, zoals mij bij een optreden van Motörhead overkwam, bij de sponsoringang van de Heineken Music Hall worden opgewacht door een host met tieten en een shawl die mij, terwijl ik gierende feedback uit de zaal hoor sijpelen, “een heel prettige voorstelling bij de heren van Motörhead” wenst. Voor de zekerheid wordt mij ook medegedeeld dat er tijdens de voorstelling geen pauze is. Ik wil dat een zwakzinnige medewerker met een omgekeerd bonnetje een uur naar mijn jas zoekt. Ik wil dat het barpersoneel gewoon op volle oorlogssterkte dwars door akoestische optredens heen blijft lullen. Ik wil na een optreden drie dagen lang met een niet-afwasbare stempel van Donald Duck op mijn pols naar mijn werk gaan.’ Nico vindt de muziekcultuur steeds vaker allemaal maar net iets te bedacht en heeft een broertje dood aan: ‘die stoute dondersteen van een rockmuzikant’.

Aan het aanwezige publiek stel hij voor dat poppodia weer duistere onbereikbare plekken moeten worden, waarbij we moeten gissen naar het mysterie: ‘Laat de bezoekers lijden, dat maakt maakt alles fijner. Buiten staan de mensen die niet beter verdienen, binnen de echte sterren en in de verte horen we de klanken van de soundcheck: “One two, one two, louder motherfocker”.’ Tegenwoordig worden muzikanten ontdaan van hun romantisch charme: ‘Ze moeten allemaal zo economisch mogelijk saxofoon blazen, maar ze moeten eigenlijk niets leren! Wat was er gebeurd als iemand Herman Brood had verteld dat het helemaal niet praktisch is om een papegaai mee nemen..’

Nico concludeert: ‘Popmuziek moet zijn de hunkering naar wat jij nooit zult bereiken. Concerten bezoeken is lijden, maar weten waar je het voor doet. Het is weten dat je schoenen aan de vloer plakken en toch tevreden zijn. Naar een concert gaan is uiteindelijk, ondanks alles, het plotseling doven van het licht. Het stoppen van de gedraaide plaat. De beweging op het podium. Het rood opgloeiende lampje van een Fender-versterker. De vier tikken vooraf en dan geluid en meteen daarna de oergedachte, ondanks alles, stond ík daar maar.’

Panel één: Doorbreken

Het eerste panel wordt geleid door moderator Martijn de Greve en gaat over de vraag hoe je precies kunt doorbreken. In het panel zitten onder andere Yorick van Norden (frontman The Hype), Eelco Topper (toetsenist, o.a. Giovanca, Kyteman, Wouter Hamel), Arrien Molema (gitarist Room Eleven), Ron Engelen (manager DeWolff), Remco van Eijndhoven (Hoofd Boekingen DOX Records). Muzikaal wordt het geheel ondersteund door de band Spoon Lifts Moon (een Haarlemse band die wil doorbreken)

Om een beter beeld te krijgen van hoe de verschillende panelleden aankijken tegen dé doorbraak, vertellen ze eerst kort iets over hun eigen achtergrond. Arrien krijgt meteen de lachers op zijn hand wanneer hij meldt dat het bij Room Eleven vooral over ‘afbreken’ gaat in plaats van doorbreken [de band is namelijk in december 2009 gestopt]. Remco wijst er op dat allerlei andere aspecten naast je (muziek)studie minstens zo belangrijk zijn. Yorick vertelt dat hij eerst gewoon muziekles volgde, vervolgens even muziekwetenschappen studeerde en nu op het conservatorium zit. Ook Arrien heeft een opleiding aan het conservatorium genoten, maar legt uit nog het meest geleerd te hebben van live spelen. Eelco knikt instemmend en vertelt dat er op het conservatorium van Utrecht, waar hij zijn opleiding heeft gevolgd, er een redelijk conservatief gedachtengoed heerste: ‘Muziek was iets met regeltjes en tradities dat je op een bepaalde manier moest doen’. Hij had daar moeite mee en loopt daar eigenlijk nog steeds af en toe tegenaan. Wel geeft hij toe langzaam weer dichterbij het echte muziek maken te komen. Iedereen blijkt verder volledig van de muziek te kunnen leven behalve Yorick. Die zaait nog: ‘Maar er wordt nóg niet geoogst’.

Vervolgens wordt er vooral over de situatie van de popcultuur in Noord Holland gesproken en moet Eelco direct bekennen dat hij eigenlijk uit Utrecht komt. Ron maakt een vergelijking met het zuiden van het land en vertelt dat daar niets tot weinig te beleven valt. ‘Wat dat betreft zijn er in Noord Holland vrij veel podia op een klein oppervlak die veel voor elkaar krijgen’ vult Remco aan. ’In vergelijking met andere provincies zitten we goed’. Wat nu precies de sleutel tot succes is weet Arrien ook niet: ‘Er is geen regel maar wel dat overbekende cliché van gewoon op de juiste plek en het juiste moment zijn. Uiteraard moet goede muziek wel altijd de basis zijn’. Ron verklapt dat de eerste eigen show van DeWolff in Paradiso eigenlijk een sterk staaltje blufwerk was, maar uiteindelijk wel de kentering betekende: ‘Ik kende namelijk al wat mensen bij DWDD en heb toen gezegd dat de band in Paradiso stond.’

Al met al gaf dit eerste panel een leuk kijkje in de keuken van de oorsprong van dé doorbraak. Helaas gaat het publiek niet met concrete tips en adviezen naar huis, maar dat is eigenlijk maar goed ook. Nico zal opgelucht hebben gereageerd dat het mysterie van de doorbraak niet duidelijk in woorden en plannen valt samen te vatten.

* Voor het tweede deel van het verslag klik hier:

Netwerkmeeting Popmuziekcultuur Noord-Holland 2010 @ P3 Purmerend (2/2)

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.