Helling3: bekroonde underground onder de grond

Amsterdamse podia – Aflevering 9: Helling3

[3VOOR12/Amsterdam – 7 oktober  2010]

Onder de betonnen Y-helling op de NDSM-werf zit een aantal ruimten waaronder Helling3; ook wel bekend als De Bunker. Initiatiefnemer Maurits de Wolff verbouwde de locatie met zijn eigen geld en won er in 2010 een Gouden Kabouter mee voor het beste underground initiatief. Dit jaar is het zelfs een officiële locatie tijdens het Amsterdam Dance Event, maar de ambities van De Wolff gaan verder dan alleen maar dancefeesten. Om er een serieuze uitgaansgelegenheid van te maken, organiseert Helling3 op 16 oktober Aflopende Zaak, een festival met veel Amsterdamse acts. 3VOOR12/Amsterdam praat met De Wolff over het ontstaan van het muziekpodium.

Kun je de mensen die de weg naar Helling3 nog niet hebben weten te vinden iets vertellen over de oorsprong van de ruimte?

‘Voor 2000 was de ruimte nog een atelier van een kunstenaar en daarna heeft het nog een jaar leeggestaan. Vervolgens is daar iemand een soort kraakcafé/kantine begonnen waar Stichting Kinetisch Noord geen huur voor vroeg, omdat zij het idee van een gemeenschappelijke ruimte goed vonden. Tot 2006 kon je daar dan één dag in de week voor weinig een hapje eten. Toen het vervolgens weer leeg kwam, heb ik het overgenomen omdat ik ook al vrij lang vond dat één dag in de week iets organiseren niet echt zinvol is. Als je ziet dat momenteel de hele IJ-oever ontwikkeld wordt, dan kun je daar beter zelf iets gaan invullen, want anders gaat een of andere grotere partij ermee aan de haal.’

Wat waren in eerste instantie precies je plannen?

‘Het uitgangspunt was om uiteindelijk het hele terrein te kunnen verhuren of zelfs te kunnen kopen en ik ben niet meteen op het idee gekomen om er een muziekpodium van te maken. Op een gegeven moment moest die ruimte opgeknapt worden om hem geschikt te maken voor allerlei toepassingen. Er waren namelijk nog heel veel problematische overblijfselen uit de oude NDSM-tijd zoals gaten in de vloeren, constructies die half afgebroken waren en complete stukken die helemaal niet begaanbaar waren.’

Vanaf 2007 verhuurde De Wolff de ruimte in eerste instantie voor feestjes aan derden, maar toen de baromzet best lucratief bleek te zijn, is hij zelf de bar gaan faciliteren. Er werd barpersoneel aangesteld en met de opbrengsten kon de ruimte weer sneller worden verbouwd. Een nieuwe ruimte werd erbij getrokken, waardoor het twee keer zo groot werd. ‘Bij de feesten ontstond er een automatische selectie door de mond-tot-mond-reclame en langzaam kwamen er steeds meer bezoekers. Toen er een bepaalde constante was, ben ik er zelf ook geld in gaan steken.’

In al die jaren houdt De Wolff zijn administratie netjes bij en wanneer hij in 2010 een rechtspersoon opricht, wordt het allemaal een stuk serieuzer. Dat de belastingdienst groen licht heeft gegeven, wil niet zeggen dat de verschillende overheidsinstanties met het muziekpodium instemmen. Er volgde een bouwstop en nu wordt er zelfs overwogen om een gebruiksstop in te lassen. ‘Vandaar dat we nu een ‘goodwill guerilla’ beginnen met het festival Aflopende Zaak.’ De Wolff is namelijk van mening dat zijn initiatief goed past binnen de oorspronkelijke doelstellingen van Stichting Kinetisch Noord om van de NDSM-werf een creatieve broedplaats te maken. ‘Het stadsdeel Noord heeft wel geld gestoken in de scheepsbouwloods van Stichting Kinetisch Noord, maar nooit in de monumentale hellingbanen. Deze zien er nog zo uit als toen ze verlaten zijn door de NDSM-werknemers’.

De Wolff heeft het inmiddels zo kunnen inrichten dat de basisbehoeften aanwezig zijn. ‘We hebben riolering naar de Helling getrokken en stadsverwarming vanuit de scheepsbouwloods overgetrokken, zodat nu de minimale voorzieningen aanwezig zijn om wenselijke omstandigheden te creëren voor bands.’ Hij wil met zijn initiatief een creatieve broedplaats creëren met een vergelijkbaar gedachtengoed als de kraakbeweging, maar dan op zo’n manier georganiseerd dat het ook aan alle noodzakelijke eisen voldoet. ‘Zoiets moet ook van binnenuit ontstaan en niet van buitenaf door andere partijen opgelegd worden. Met dit muziekpodium kun je dan enerzijds heel cultureel bezig zijn met een brede programmering van dance tot bands. Anderzijds kun je dan ook zakelijker opereren met typische kenmerken van een bedrijf zoals winstgevendheid en niet afhankelijk zijn van subsidies. Zo zou Helling3 dan ook een brugfunctie hebben tussen grote organisatoren zoals Mystery Land of ID&T en initiatieven uit de kraakbeweging. Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan en uiteindelijk de doelstellingen van Stichting Kinetisch Noord willen verwezenlijken zodat je ook het buitenterrein kan onderhouden. Alleen niet door afhankelijk te zijn van subsidies, maar door je eigen broek te kunnen ophouden en daarnaast dus ook nog hulp te kunnen verlenen. Als er iemand wil meepraten over de ontwikkeling van het terrein, dan is het handig dat zo iemand dan ook zelf geld mee kan nemen om de plannen zelf te financieren. Dat lijkt me voor de overheid ook een vertrouwenwekkend gevoel. Dat je niet alleen met eisen komt en je hand ophoudt, maar dus zelfonderhoudend wordt.’

Op zaterdag 16 oktober organiseert Helling3van 16.00 tot 5.00 uur het festival Aflopende Zaak, met optredens van San Proper, Pitto, Palmbomen, Pedro Delgados, The Phantom Four, Fata ‘el Moustache’ Morgana, De Stokers, Wooden Constructions, Bombay Show Pig, Bird On The Wire, The Secret Love Parade, Houses, Radio Mortale dj’s en nog veel meer acts en dj’s.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.