Ondernemen 2.0 – Geert Schoonbeek de Vlaming

In het dossier Ondernemen 2.0 interview ik ondernemers die digitale media inzetten bij hun bedrijfsvoering. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd in welke mate deze verschilt met de manier van ondernemen voor de komst van digitale media en welke verwachtingen er zijn voor de toekomst.

Geert Schoonbeek de Vlaming (foto Angelike Valster) is componist en artistiek adviseur hedendaagse muziek bij het Kamermuziekfestival Hoorn. Daarnaast is hij regio-coördinator van het Genootschap van Nederlandse Componisten.

1. Op welke manier ondernam je je culturele activiteiten voor de komst van digitale media?

Per telefoon, analoge post en via initiatieven zoals de Dag van de Kamermuziek-salons die georganiseerd werden door de Kamervraag (nu het MCN) of via concertbezoek van podia die binnen mijn doelgroep vielen. Ik stuurde dan eerst een brief met c.v. en ging vervolgens programmeurs nabellen. Dit nam veel tijd in beslag doordat men vaak niet altijd bij de eerste bel-ronde aanwezig was en/of niet terug belde zoals beloofd werd. Verder was contact onderhouden met musici heel belangrijk, maar ook nieuwe ensembles/musici enthousiasmeren per telefoon en netwerken bij evenementen waar serieuze muziek centraal staat. Dit laatste is hetzelfde gebleven.

2. Hoe hebben digitale media de manier waarop jij je culturele activiteiten onderneemt veranderd en welke digitale media zijn daarbij het meest waardevol gebleken?

Die zijn grondig veranderd. Email, internet en LinkedIn spelen daarbij een grote rol. Grote voordelen daarvan zijn de snelheid en een veel groter(e) (inter)nationale bereik(baarheid). E-mail zorgt bijvoorbeeld makkelijker voor communicatie die niet afhankelijk is van bereikbaarheid op een bepaald moment. Mijn eigen website, sedert voorjaar 2005, is een zeer goed ‘uithangbord’ gebleken in het digitale ‘stratenboek’ en LinkedIn is een goed platform om met alle partijen in het muziekveld contact te onderhouden.

3. Welke huidige ontwikkelingen vind je positief/negatief en welke toepassingen zie je in de toekomst graag nog verder ontwikkeld worden?

Twitter en Facebook zie ik niet als een toegevoegde waarde voor mijn werk als componist. Facebook is voor mij te vrijblijvend waarbij de muziekterm ‘divertimento’ mooi van toepassing op is. Het dient ter vermaak, vergelijkbaar met een reünie klasje dat online een plekje heeft. Daarnaast moet je weer een extra inlogcode aanmaken etc. etc. Bij Twitter komen al je ‘binnengegevens’ op straat te liggen en voordat je het weet worden je ‘woorden’ verkeerd uitgelegd en/of begrepen en zit je misschien wel achter de tralies ha ha ha!!! Een positieve ontwikkeling vind ik internationale platformen zoals temp’ óra waar aanbieders, musici en componisten samen komen. Temp’ora is goed omdat het internationaal is. Grenzen moeten namelijk zoveel mogelijk verdwijnen. Componisten zijn kosmische vondelingen die overal aarden, wellicht zelfs op Mars. 🙂

Wil jij ook je verhaal delen over hoe digitale media jouw manieren van ondernemen hebben veranderd? Vul dan deze drie vragen van dit formulier in.

Eerder verschenen:

Ondernemen 2.0 – Caroline Helversteijn
Ondernemen 2.0 – Amber Luttme
1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Luc Lodder, Meindert Bussink. Meindert Bussink heeft gezegd: Mindnote | Cultureel ondernemen 2.0 – Geert Schoonbeek de Vlaming http://bit.ly/gQjNbd […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.