Strategisch bloggen met… Niels Aalberts (@ehpo)

Deze week staat Mindnote geheel in het teken van de waarde van bloggen. Naar aanleiding van mijn aanstaande masterclass op Nyenrode over strategisch bloggen, ben ik geïnteresseerd in de beweegredenen om te gaan bloggen van, en welke concrete resultaten er zijn behaald door, enkele sleutelfiguren in de Nederlandse blogosphere zoals Marco Derksen (Marketingfacts), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, The Next Web), Pascal Spelier (financieel blog Finno), Niels Aalberts (muziekblog EHPO) etc. 

Niels Aalberts is (A&R) manager van Bertolf, Case Mayfield en Only Seven Left, freelance marketeer en blogger (Eerste Hulp Bij Plaatopnamen: EHPO). Twee jaar geleden gaf Aalberts al zijn mening over de rol van nieuwe media op muziekeducatie, maar vandaag staan zijn blogavonturen centraal. Net als de vorige gasten in dit dossier is zijn blog niet zomaar een blog. Aalberts won namelijk in 2009 een Dutch Bloggie in de categorie muziek en wordt regelmatig genoemd als een inspiratiebron en kennisbank over muziek en marketing. De onderliggende structuur is van Blogger; sinds 2003 onderdeel van Google.

Aalberts weet nog exact de datum waarop hij is begonnen bloggen, evenals de aanleiding: “Op 19 augustus 2008”. De directe aanleiding was het feit dat hij voor zijn kennis van en visie op A&R en marketing steeds minder vaak een factuur kon sturen naar opdrachtgevers, maar nog wel wekelijks merkte dat deze kennis voor (beginnende) muzikanten nog steeds van grote waarde was. “Ik deelde die maandelijks met kleine groepen muzikanten en besloot begin 2008 dat meer muzikanten behoefte hadden aan die info en ik het daarom beter gratis online kon zetten om er zoveel mogelijk mensen mee vooruit te helpen.”

Dat klinkt natuurlijk eenvoudig, maar hoe gaat dat bloggen dan precies in zijn werk? Waar moet het accent op liggen? Aalberts gaat graag uit van zijn eigen kracht en kennis en refereert wijselijk aan het gezegde ‘Schoenmaker hou je bij je leest’. Daarnaast zullen de lezers van zijn blog of de volgers op Twitter beamen dat hij geen moeite heeft om geen blad voor zijn mond te nemen. Zijn reden: “Wees uitgesproken, zorg voor regelmaat, een mooie combinatie van verstrooiend/leuk en wees inhoudelijk sterk. Alleen zo hou je het vol, alleen zo ben je interessant voor publiek. Algemene, zogenaamd neutrale ‘informatie’ en 13-in-een-dozijn meningen zijn er al genoeg.”

Wederom, net zoals bij de vorige bloggers heeft bloggen hem veel opgeleverd. “Alles waar mijn huidige werk op gebaseerd is” zegt hij trots en verwijst triomfantelijk naar zijn presentatie ‘Waarom ik ehpo begon en wat het me brengt’. Wanneer ik hem vraag of er en zo ja wat de invloed is van technologie op het bloggen, dan is het “relatief beperkt”. Hij legt uit: “De basis is nog steeds min of meer hetzelfde (delen, delen, delen), maar de impact van het medium wordt met de jaren wel steeds groter, zeker in combinatie met andere sociale media (m.n. Twitter) en de continu toenemende aandacht van en integratie met meer traditionele media. Goede zaak.” Heeft hij nog tips voor potentiële bloggers en voor welke valkuilen zou hij hen willen behoeden? Hoe kan het ook anders: “Laat ik volstaan met een uitgebreide blogpost die ik daarover schreef: Al mijn ‘bloggeheimen’!

Tot zover de eerste vier interviews in het dossier Strategisch bloggen met… Binnenkort nieuwe gasten!

Eerder verschenen in het dossier Strategisch bloggen met…:

Erwin Blom (Fast Moving Forwards)
Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, Sex, Blogs & Rock-‘n-roll)
Marco Derksen (Marketingfacts)


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.