Bandcamp geeft artiesten volwaardige online shop

Vanaf 2006 was MySpace voor artiesten de onbetwiste nummer één website om je muziek te delen met je fans, tot een paar jaar geleden. Toen verscheen daar ineens die witte raaf genaamd Bandcamp. Letterlijk wit, want de site viel vooral op door haar serene uitstraling én het grote gebruikersgemak. Geen felgekleurde reclames, maar een elegante en eenvoudig aan te passen duidelijke website. Wat een verademing.

Inmiddels hebben veel artiesten en organisaties wel lucht gekregen van de site en zijn de transparente widgets zonder Bandcamp logo (!), toch op diverse sites te herkennen. Het wordt nu nog mooier voor de gebruikers, want een paar weken geleden ontving ik een mail van de uit San Fransico afkomstige startup met als onderwerp: ‘Whaddya know, it’s a shopping cart!‘  

Na een anekdote over vervelende ervaringen met webwinkels, vraagt oprichter Ethan Diamond zich af: “why’s it gotta be so damn hard to give some money to the artists I love?”. Het resultaat is een fraaie elegante webwinkel voor alle gebruikers van Bandcamp. Lees hier meer over de specifieke details op het Bandcamp blog.

Tip: andere alternatieven voor Bandcamp zijn Soundcloud (bevat geen online store, maar heeft in tegenstelling tot Bandcamp wel een sociaal netwerk) en ReverbNation (bevat alle functies, maar is minder elegant).

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.